PRECIZIE | CSCI, institutul care a publicat "harta" suporterilor din România, a "ghicit" rezultatul alegerilor prezidenţiale din 2014 cu o eroare de 1.000.000 de voturi

10 feb 2016 10080 afişări Blog
PRECIZIE | CSCI, institutul care a publicat "harta" suporterilor din România, a "ghicit" rezultatul alegerilor prezidenţiale din 2014 cu o eroare de 1.000.000 de voturi
GALERIE (2 de imagini) VEZI GALERIA

Câteva vorbe despre CSCI, institutul de sondare a opiniei publice care miercuri, 10 februarie 2016, a incendiat presa sportivă cu rezultatele unui sondaj care scoate în evidenţă că 49% dintre români ar ţine cu Steaua.

Sondaj telefonic

Datele anunţate de CSCI stau la baza unor titluri bombastice. Presa a luat foc, „se confirmă“ ceea ce se bănuia de mult, Steaua e singura echipă din România, restul nu există, iată cifrele surprinzătoare pentru CFR şi Astra etc, etc, etc.

Prima chestiune care atrage atenţia este modul în care s-a efectuat acest sondaj. Se spune, pe site-ul instituţiei, că s-a aplicat „metoda CATI“. Adică au fost interviuri telefonice. Ca unul care a fost sunat, în trecut, de operatorii unor instituţii de sondare, pot afirma fără dubiu că, în ciuda elementelor ştiinţifice publicate pe site la rubrica „Metodologie şi eşantion“, intervievatorii n-au niciun control real asupra datelor pe care oamenii contactaţi au acceptat să le furnizeze. Ultima oară când am luat parte la un asemenea sondaj telefonic al unui institut important de sondare, am fost întrebat câţi ani am, ce salariu, dacă posed maşină, locuinţă proprietate personală, câţi copii, câte vacanţe în străinătate etc. Aproape nimic nu putea fi verificat de cel care mă întreba, deşi se spune, desigur, că datele au fost apoi confruntate cu cele de la Institutul Naţional pentru Statistică. La câteva săptămâni după acel dialog, rezultatele sondajului au fost publicate cu mare tam-tam în presă.

Ce nu e în regulă cu rezultatele sondajului

Al doilea lucru care se poate remarca, privind rezultatele sondajului: pentru un cunoscător al fenomenului fotbalistic din România, apar câteva bizarerii.

Chiar şi 1% din populaţia ţării reprezintă foarte-foarte mult, ca masă de suporteri, pentru Astra Giurgiu. 1% din 19.000.000 de locuitori înseamnă că 190.000 ţin cu formaţia lui Ioan Niculae. Aş fi tare curios să descopăr unde se ascund aceşti oameni. Presupunând că toţi locuitorii din Giurgiu, de la sugar până la decanul de vârstă, ar fi devotaţi trup şi suflet echipei lui Şumudică, nu am strânge decât 55.000 de oameni. De unde încă 135.000? Astra e o formaţie fără tradiţie, suporteri, performanţe. Personal, n-am reuşit să descopăr încă un singur fan al acestui club, un om care să spună cu mâna pe inimă: „Da, sunt astral până la moarte“. Dar poate că nu am căutat unde trebuie...

CFR Cluj e cotată cu 6%. Grosul fanilor ar veni din Transilvania – 18%, în celelalte provincii neconsemnându-se nici măcar 1%. Rezultatele obţinute în ultimul deceniu e posibil să fi adus nişte admiratori în contul clujenilor lui Arpad Paszkany, dar chiar şi aşa peste 1,1 milioane de români care ar ţine cu CFR este o cifră absolut fantezistă, mai ales că sondajul îi arată pe toţi provenind din Transilvania.

Universitatea Craiova, cotată, de asemenea, cu 6% a dispărut de câţiva ani buni din peisaj. Noua echipă, CSU Craiova, nu e încă asimilată de vechii suporteri ca fiind „adevărata“ Ştiinţa. Totuşi, procentajul are un parfum de credibilitate - oltenii sunt speciali, devotamentul faţă de defuncta Universitatea trece graniţa unei simple pasiuni.

Şi procentajul alocat echipei Dinamo ar fi plauzibil. „Roş-albii“, deşi sunt în declin de ani buni, păstrează un anumit nucleu dur de admiratori care se poate vedea pe toate stadioanele.

Unde îşi pierde însă sondajul busola şi începe să semene cu o însăilare de cifre pusă de cineva care nu se prea pricepe la fotbal: lipseşte secţiunea „cu nicio echipă“. Un număr foarte mare de români nu mai este interesat deloc, sau aproape deloc, de fotbal şi, mai ales, de fotbalul intern. Audienţele meciurilor din Liga 1 arată fără putinţă de tăgadă acest lucru. Poate că aceşti oameni care nu deschid televizorul şi cu atât mai puţin merg pe stadion la partidele echipelor româneşti intră la categoria „Nu ştiu/Nu răspund“: 19%. Dar „nu ştiu/nu răspund“ e una, iar „nu mă interesează“ e alta.

Procentajul trecut în dreptul Stelei, 49%, e şi el plauzibil. În primul rând pentru că, fiind singura echipă care a făcut ceva în cupele europene în ultimii ani şi singura promovată intens la posturile TV, Steaua are, în mod clar, o notorietate superioară tuturor celorlalte formaţii. Audienţele indică, în mod clar, un interes al românilor faţă de această echipă. În acest sezon, numărul de oameni ţinuţi la televizor la meciurile Stelei a trecut, îndeobşte, de 600.000 – o cifră rezonabilă. Pe de altă parte, spectatorii care au venit efectiv în tribune, deci cei care se pot numi cu adevărat suporteri, este foarte mic. S-ar putea ca acest 49% să indice interesul (întreţinut şi de campania puternică a unor televiziuni) amatorilor de fotbal şi numărul real de suporteri devotaţi. În acest caz, eticheta "simpatizanţi“ nu mai este corectă.

În 2014, CSCI l-a indicat învingător în alegeri, până la sfârşit, pe Victor Ponta. Exit poll-ul a avut o eroare de 1.000.000 de voturi, iar sondajul făcut cu trei zile înainte - o eroare de 2.000.000

În sfârşit, ar mai fi de spus câte ceva despre acest institut care a făcut sondajul având ca temă fotbalul. CSCI s-a făcut cunoscut, în ultimii ani, prin remarcabila imprecizie a estimărilor sale. Centrul de Studii şi Cercetări Infopolitic este instituţia care, cu 3 zile înaintea turului II al alegerilor prezidenţiale din România, publica un sondaj care-l dădea câştigător pe Victor Ponta cu 54%, Klaus Iohannis urmând să obţină 46%. Şi atunci, ca şi acum, "esantionul a fost validat pe baza datelor INSSE 2011 si recensamantul populatiei 2002".

Inclusiv în ziua alegerilor, pe 16 noiembrie 2014, exit poll-ul acestui institut, realizat şi difuzat pentru România TV, îl indica pe Victor Ponta drept noul preşedinte al României, cu 50,72%, Klaus Iohannis fiind pierzătorul, cu 49,28%.

Pentru cine nu-şi mai aminteşte cifrele exacte ale alegerilor din noiembrie 2014, rezultatele finale au fost exact invers faţă de ceea ce anticipase CSCI: Klaus Iohannis a câştigat cu 54,43% (6.288.769 de voturi), iar Victor Ponta a pierdut, obţinând 45,56% (5.264.383 de voturi).

Cu alte cuvinte, institutul care acum s-a aventurat pe tărâmul fotbalului a avut o eroare de 2.000.000 de oameni la sondajul făcut cu 3 zile înaintea alegerilor (unde îi cotase pe cei doi candidaţi cu procentele corecte, dar pe dos) şi de „numai“ 1.000.000 de oameni la exit poll.

Dintre sondajele realizate după acest episod tragic pentru credibilitatea CSCI ar mai trebui menţionat cel din august 2015, când specialiştii de la institut anunţau că 33% din populaţie (6 milioane de români) are încredere în Călin Popescu Tăriceanu!

Versiune selectată: mobil / standard

Citarea se poate face în limita a 250 de semne. Nici o instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral scrierile publicistice purtătoare de Drepturi de Autor fără acordul S.C. WEB EDITING DEVELOPMENT SRL.