Primul bolid electric construit în România special pentru cursele de viteză

17 oct 2018 939 afişări Comentează şi tu Auto-Moto
Primul bolid electric construit în România special pentru cursele de viteză

Week-end-ul 12-14 octombrie 2018 a adus cu sine pentru pasionaţii de motorsport ultima dublă din Campionatul Naţional de Viteză în Coastă Dunlop 2018.

Dincolo de socotelile din culise şi de ambiţiile pentru podiumuri, marea noutate a Trofeului Opel a fost prezentarea în premieră, în faţa presei de specialitate, a primului bolid electric construit în România, special pentru cursele de viteză. Este vorba despre un VW Golf GTi, la care grupul motopropulsor termic a fost înlocuit  cu o unitate electrică special setată pentru a face ravagii în cursele de Viteză în Coastă, SuperRally şi de Circuit. Creată la ideea pilotului Sorin Ghisoi, de către echipa tehnică a Cox e-Motorsport – coordonată de inginerul francez Mark Areny, prima maşină electrică de curse din România este susţinută de Kaufland România.
"Kaufland România se implică activ în proiecte de responsabilitate socială, cu beneficii directe asupra comunităţilor. În fiecare an, investim peste 5 milioane de euro în tot ce înseamnă proiecte derulate alături de ONG-uri. În urmă cu 3 ani, ne-am propus să facem prima reţea de staţii de încărcare pentru maşinile electrice, astfel încât oricine să poată traversa România cu uşurinţă de la Vest la Est într-o maşină electrică. Obiectivul a fost atins în mai puţin de 3 ani, reusind să finalizăm, în parteneriat cu Renovaţio, rutele Constanţa - Bucureşti - Sibiu - Timişoara - Arad şi Bucureşti - Ploieşti - Braşov - Târgu Mureş - Cluj Napoca - Oradea. Pornind de la acest traseu, am extins numărul staţiilor de încărcare, în parcările magazinelor Kaufland, oferind în momentul de faţă peste 60 de staţii de încărcare în 23 de locaţii. În directă legătură cu acest proiect, suntem alături de inimoasa echipă Kaufland e-Rally Team şi ne dorim să îi susţinem şi pe viitor." a declarat Andrei Secreţianu, Director Departament Procurări şi Evenimente Kaufland România.

De ce o maşină electrică de curse?

„Pentru mine, povestea  Kaufland e-Rally Team a început odată cu întrebarea băieţelului meu de 8 ani, care voia să ştie cum o să arate maşinile de curse în viitor. Am stat şi m-am gândit o clipă şi i-am spus că neapărat vor fi electrice, mai ales că acum avem mult mai multe posibilităţi şi puncte de încărcare gratis în parcările magazinelor. Are autonomie peste 50 km în regim de concurs, asta înseamnă 3-4 urcări la competiţiile de viteză în coastă.
Dacă vezi o maşină ca a noastră pe stradă, poate nu remarci diferenţa, însă în competiţiile de viteză nu ai cum să nu remarci lipsa zgomotului şi a poluării. Mai şuieră anvelopele pe la viraje, dar atât”, a declarat Sorin Ghişoi, campion la Viteză în Coastă.

Platforma tehnică pe baza căreia a fost construit acest bolid provine de la un VW Golf GTi. A fost aleasă această soluţie „donoare” şi nu e-Golf deoarece caroseria şi trenul de rulare de la GTi sunt o bază de plecare mult mai bună pentru o maşină destinată curselor de automobilism sportiv.
„Scopul nostru este sa proiectăm maşini electrice de performanţă. Ştiu bine că Sorin Ghişoi nu vrea doar o maşină eco, ci una care să fie performantă. Sunt convins că se poate şi cred că deja am dovedit lucrul acesta. Nefiind român, poate părea ciudat că sunt mândru de faptul ca în România se poate face mult, cu puţin. Le mulţumesc celor care au avut încredere în noi, Kaufland România şi Cox e-Motorsport şi, mai ales, echipei mele formate din specialişti din mai multe ţări, cum ar fi Irlanda, UK, Franţa, Moldova etc.” a declarat Mark Areny – proiectant EV România.
Motorul electric ales de Mark Areny, în setarea actuală, generează o putere maximă de 300 CP/1000-10.000 rpm şi un cuplu motor de 300 Nm/0-15.000 rpm. Teoretic, motorul poate atinge o turaţie maximă de 20.000 rpm, dar eficienţa scade prea mult pentru a depăşi 18.000 rpm. Viteza maximă este 170 km/h la aproximativ 15.000 rpm iar acceleraţia 0-100 km/h se realizează în puţin peste 6 secunde. Fiind vorba despre o maşină de competiţie, toate aceste valori pot să varieze cu câteva procente – în funcţie de alegerea pneurilor şi setarea suspensiei. Un detaliu demn de menţionat este faptul că bolidul nu beneficiază de aportul unei cutii de viteze, motorul fiind pe „priză directă”, resursele acestuia ajungând la roţi prin intermediul unui diferenţial. Una dintre îmbunătăţirile avute în vedere pentru sezonul 2019 este montarea unui diferenţial cu alunecare limitată.
În urma conversiei termic-electric dar şi din maşină de stradă în maşină de competiţie, bolidul pilotat de Sorin Ghişoi a ajuns să cântărească 1290 kg (cu doar 50 kg mai mult decât GTi-ul donator), având o distribuţie a maselor de 780 kg pe puntea faţă şi de 510 kg pe puntea spate.
Fiind vorba despre un automobil pregătit pentru competiţii, motorul beneficiază de răcire cu ulei iar invertorul şi bateria de acumulatori sunt răcite cu apă.
Bateria de acumulatori de 16 kWh asigură o autonomie în regim de cursă de maxim 50 km şi necesită un timp de încărcare de 2-3 ore dacă este cuplată la o priză de 6,6 kW. Roţile automobilului sunt cu pneuri slick/ semi-slick sau de ploaie, de 18 inch.
Care este avantajul acestei maşini în raport cu un automobil de curse convenţional?
Dincolo de aspectele ecologice, automobilul pilotat de Sorin Ghişoi nu necesită cheltuieli de curse, altele decât pneuri şi plăcuţe de frână. Încărcarea bateriilor se face fie la una dintre staţiile de încărcare Kaufland, fie cu o baterie de panouri solare. Conform lui Mark Areny, utilizate în regim de curse, bateria ar trebui să reziste minim cinci ani (perioadă după care eficienţa ar trebui să ajungă la 80%) iar motorul ar trebui să reziste 20 de ani!
Deşi a participat până în prezent ca deschizător de drum la trei etape de raliu şi şapte de Viteză în Coastă, bolidul electric pilotat de Sorin Ghişoi a fost prezentat oficial presei de specialitate odată cu etapa finală a omologării pentru cursele de Viteză în Coastă, SuperRally şi de Circuit, în ajunul dublei finale a CNVCD 2018, Trofeul Opel, organizat de Mihai Leu la Braşov. Dublul campion român de box şi raliu a declarat: „Mă bucur foarte mult că avem aproape 100 de înscrişi la start în această ultimă etapă a Campionatului Naţional de Viteză în Coastă Dunlop 2018, pentru că eu cred că întotdeauna concurenţa duce la progres. Sigur, maşinile electrice înseamnă viitorul şi chiar cred că sunt foarte performante. Le urez mult succes celor care au avut această idee şi ne vedem în competiţii!” a încheiat campionul.
Urmare a bunei primiri a primei maşini electrice de curse din România, dar şi ca un demers firesc în vederea alinierii motorsportului autohton la tendinţele internaţionale, Federaţia Română de Automobilism Sportiv a luat decizia de a înfiinţa o clasă de maşini electrice în ediţia viitoare de Coastă.
„FRAS felicită acest proiect, a răspuns cu "DA" categoric pentru sprijinirea lui şi crede cu convingere că este unul de viitor, chiar dacă mie, pesonal, mirosul de benzină şi zgomotul specific îmi cam lipsesc... Dar rămâne totuşi zgomotul de cauciucuri. După cum ştiţi, avem de mulţi ani maşini electrice în toate campionatele  de motorsport la nivel mondial şi salutăm cu drag iniţiativa echipei Kaufland e-Rally Team.  În premieră, iată, anunţăm introducerea unei noi clase de competiţie, pe cea electrică. Începând cu anul viitor, vom vorbi aşadar de mai mulţi bolizi electrici alinaţi la start. Eu mă bucur că Sorin Ghişoi a fost deschizător de drum, pentru că îl ştiu de când era mic; este un pilot ambiţios, un bun mecanic şi un perfecţionist” a declarat Daniel Ungur - VP FRAS

  „Prin promotorii acestui proiect, iată că Federaţia Română de Automobilism Sportiv păstrează trendul internaţional de a introduce în campionatele noastre naţionale maşini cu propulsie electrică. Ne aflăm în faza finală de omologare a maşinii conduse de Sorin Ghişoi şi sperăm că la anul vom avea mai multe maşini electrice în competiţie. Noi sprijinim astfel de proiecte, atâta timp cât normele şi măsurile de securitate sunt îndeplinite.” a declarat Ioan Badiu - Director Sportiv FRAS




 

Versiune selectata: mobil / standard

Citarea se poate face în limita a 250 de semne. Nici o instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral scrierile publicistice purtătoare de Drepturi de Autor fără acordul Mediafax Group.