Nebunie pe macadamul de la Iaşi! Vali Porcişteanu a câştigat Raliul Iaşului, după o cursă epică, cu peste 20 de abandonuri! Simone Tempestini a abandonat în prima zi, după ce a lovit un cap de pod

9 sep 2019 786 afişări Auto-Moto
Nebunie pe macadamul de la Iaşi! Vali Porcişteanu a câştigat Raliul Iaşului, după o cursă epică, cu peste 20 de abandonuri! Simone Tempestini a abandonat în prima zi, după ce a lovit un cap de pod
GALERIE (6 de imagini) VEZI GALERIA

Punct final într-o nouă ediţie epică a Raliului Iaşului! Adrenalină, spectacol, măsuri sporite de securitate şi multă moţie, acestea au fost coordonatele Raliului Iaşului 2019, cel mai bun şi cu siguranţă cel mai spectaculos raliu din România! După două zile incredibile, în care numărul de abandonuri a fost mai mare ca niciodată, Vali Porcişteanu şi-a împlinit visul: a câştigat, pentru prima dată în carieră Raliul Iaşului, a şasea etapă a Campionatului Naţional de Raliuri DUNLOP, organizat de Federaţia Română de Automobilism Sportiv.

Echipajul format din Valentin Porcişteanu şi Dan Dobre (Citroen C3 R5) a fost cronometrat cu timpul de 01 h 18 min 09 sec 8/10, locul 2 a revenit echipajului Dan Gîrtofan/Tudor Mârza (Skoda Fabia R5), la 01 min 25 sec 2/10, podiumul fiind completat de Cătălin Grigoriu/Bogdan Rotaru (Ford Fiesta ST R5), la 06 min 03 sec 2/10, etc.

Ghinionistul Simone Tempestini

Prima zi a fost una cu adevarat nebună, cu multe răsturnări de situaţie şi cu multe surprize! Cu trei victorii în ultimii patru ani la Iaşi, Simone Tempestini (la volanul maşinii sale Hyundai i20 R5) a început excelent şi la această ediţie. După Proba Specială numărul 2, clujeanul avea deja un avantaj de 44,9 secunde în faţa lui Adrian Răspopa (Skoda Fabia R5). În plus, câstigătorul Raliului Sibiului, Sebastian Barbu (Skoda Fabia R5) îşi anunţase deja abandonul din cauza unor probleme tehnice, ieşind astfel din calculele pentru prima poziţie în clasamentul general. Lovitura de teatru avea să se producă însă în cea de-a treia probă specială de la Iaşi.

Campionul en-titre a pierdut o roată după ce maşina sa de concurs a lovit un cap de pod şi a fost nevoit să abandoneze pentru a doua etapă consecutivă. Mai mult decât atât, imediat după abandonul luiTempestini, pe listă l-a urmat şi Adrian Răspopa. Acesta a ieşit în decor în proba Mădârjac, maşina de concurs rămânând suspendată pe un mal de pământ într-o zonă fără spectatori, astfel că a fost nevoie de intervenţia oficială.

Spectacol la Râpa Galbenă

Şi aşa am ajuns la finalul primei zile de la Raliul Iaşului! Prima zi nu se putea încheia fără cea mai frumoasă etapă de stradă dintr-un raliu românesc – SuperSpeciala de la Râpa Galbenă. Aproximativ 17.000 de ieşeni au asistat vineri seară la spectacolul oferit de cei mai buni piloţi ai României. La finalul primei zile, Vali Porcişteanu era lider în clasamentul Raliului Iaşului.

Sâmbătă, Simone Tempestini s-a întors prin regula de super rally şi a câştigat toate cele cinci probe speciale, dar nimeni nu i-a mai putut fura marea victorie lui Vali Porcişteanu, care nu a forţat şi a făcut o cursă de siguranţă. Pilotul de la DTO Rally Team a profitat rând pe rând de abandonurile celor care se aflau înaintea sa şi a reuşit să îşi consolideze poziţia de lider până la finalul raliului, în timp ce Bogdan Marişca a fost nevoit să se declare învins din probele metehnice în proba special numărul 7.

Dan Gârtofan, prezent pe podium la fiecare etapă

Cu trei victorii pe probele speciale, Porcişteanu a fost mai rapid cu 01:25,2 faţă de Dan Gârtofan, care a încheiat al doilea. Gârtofan a bifat astfel al 10-lea podium consecutiv în competiţiile interne. Al treilea timp al Raliului Iaşului a fost înregistrat de Cătălin Grigoriu. Este primul podium la general din cariera băcăuanului, care îşi făcea debutul ca pilot în CNRD chiar la Iaşi, în urmă cu 4 ani. Cele trei echipaje au fost premiate în faţa Primăriei Municipiului Iaşi, de primarul Mihai Chirica şi de managerul Raliului Iaşului, Dan Codreanu. La festivitate au participat foarte mulţi copii, care au avut posibilitatea să vadă cum arată în realitate o maşină de raliu, dar şi să se pozeze cu cei mai buni piloţi din România.

Revenit sâmbătă prin regula super rally, Simone Tempestini nu a mai avut nicio şansă în clasamentul general, însa a fost declarat câştigătorul zilei, impunandu-se în toate cele 5 probe, la care se adaugă şi bonusul din power stage. Top 10 general de la Iaşi a fost unul plin de surprize. Cei care au punctat sunt, în ordinea din clasament, Zoltan Juhos (Skoda Fabia R5), Paul Ciubotariu (Subaru Impreza), Călin Bucur (Mitsubishi Evo 9), Mihnea Mureşan (Peugeot 208 R2), Adrian Teslovan (Citroen DS3 R3T), Eugen Caragui (Peugeot 208 R2) şi Norbert Maior (Peugeot 106).

Confruntările decisive pentru titlul absolute dintre Vali Porcişteanu, Dan Gârtofan şi Simone Tempestini se vor da la Transilvania Rally (27-28 septembrie) şi Raliul Braşovului (18-19 octombrie).

Porcişteanu, lider la general

Înaintea ultimelor două etape, Porcişteanu a strâns 193,4 puncte, în timp ce Gârtofan, aflat pe poziţia secundă, are 191, iar pe 3 se află Tempestini cu 148,2 puncte. Conform Federaţiei Române de Automobilism Sportiv, clasamentul final se realizează pe sistemul N-2, unde N este numărul total de etape.

Sâmbătă seară, în central Iaşiului, pe pietonalul Ştefan cel Mare şi Sfânt, în prezenţa primarului Mihai Chirica, a avut loc o festivitate de premiere spectaculoasă, la care au participat foarte mulţi spectatori.

Iată principalele reacţii după Raliul Iaşului 2019:

Vali Porcişteanu, câştigător Raliul Iaşului: „Ne bucurăm că am ajuns cu bine aici la finiş. Un raliu terminat, un raliu câştigat. Ne-am fi dorit să mergem mult mai tare, dar am fost prima maşină de pe traseu şi a trebuit să fim foarte atenţi, să avem un ritm mai atent pentru că alunecam. Superspeciala de la Râpa Galbenă ne-a încântat foarte tare, a fost foarte multă lume şi asta ne place. A fost un raliu lung, greu, o cursă foarte tacticizată. Am spart ghinionul şi am câştigat şi noi în sfârşit la Iaşi. Mai sunt două etape importante, lupta se va da cu siguranţă până în ultima etapă. Felicitări organizatorilor pentru efortul făcut pentru ca Iaşiul să găzduiască în continuare o etapă de raliu”.

Dan Gârtofan, locul 2 la Raliul Iaşului: „Este un raliu care nouă ne prieşte. Nu a fost chiar un ritm mulţumitor pentru noi. Am văzut că pierdem contactul cu cei mai rapizi din faţă şi am zis că trebuie să terminăm cursa şi să luăm cât mai multe puncte. Pentru noi cel mai important este campionatul naţional. Este un sezon lung în care pot apărea surprize. Ne dorim să terminăm cu bine, suntem integralişti în acest sezon, în care ne-am clasat pe podium la fiecare etapă la care am participat, inclusiv în etapele din străinătate. Mi-aş fi dorit să avem un ritm mai bun, dar nu e chiar rău pentru un pilot apropiat de jumătate de secol de viaţă. Felicitări organizatorilor, au făcut o treaba excelentă şi felicitări domnului primar Chirica pentru implicare. Sper ca şi la anul să ne întâmpine la Raliul Iaşului, în aceeaşi funcţie”.

Cătălin Grigoriu, locul 3 la Raliul Iaşului: „Nu voi uita niciodată această etapă. Organizarea Raliului a fost impecabilă. Iaşul merită să fie premiat ca cel mai bine organizat raliu din România. Mă bucur enorm pentru această victorie, locul 3 la general. Am şi plans vreo 10 minute, de fericire şi de descărcare, de adrenalină. Îmi pare rău pentru colegii mei mai buni ca mine, care au abandonat. Eu nu sunt un pilot de podium, eu sunt de primii 10. Oricum această performanţă mă motivează şi pentru următoarele etape”.

Dan Codreanu, manager Raliul Iaşului: „Un raliu greu, cu peripeţii. Prima zi a fost foarte grea din punct de vedere al organizatorului. A trebuit să ne mişcăm foarte repede pentru că au fost nu mai puţin de 19 incidente de cursă. Le-am soluţionat pe toate cu bine. A doua zi au fost mai puţine incidente, dar unul a fost cu maşina organizatorului. Un oficial FRAS a greşit trasa şi a intrat în pădure. Ne-am descurcat bine şi în acest an. Eu zic că la anul va fi şi mai bine. Suntem pregătiţi să organizăm şi o etapă de ERC la Iaşi, numai să avem bugetul aprobat. Mulţumim tuturor celor care ne-au ajutat, instituţiilor din Iaşi, volutntarilor şi iubitorilor de motorsport din Iaşi”.

Mihai Chirica, primarul Iaşului: „A fost un raliu cu mulţi spectatori. Cred că uşor-uşor batem recordul de prezenţă la Superspeciala de la Iaşi. Suntem fericiţi că toată lumea este sănătoasă. Tabla se îndreaptă, maşinile se repară, important este că piloţii sunt sănătoşi. O etapă de raliu organizată la Iaşi ne aduce foarte multă imagine. Toţi cei care au fost aici vin de peste tot din ţară, au fost aproape 80 de echipaje la start şi vor vorbi foarte frumos despre oraşul nostru. În al doilea rând, a fost şi un cadou pentru copii, la final de vacanţă. Cei mici au fost cei mai încântaţi să vadă live Superspeciala de la Râpa Galbenă, să se urce în maşinile de curse, să-şi facă poze cu piloţii. În al treilea rând, este vorba despre tradiţie. Să continuăm tradiţia, ca la Iaşi, al doilea oraş al ţării, să organizăm annual competiţii de motorsport. Sperăm cât de repede să putem aduce la Iaşi o etapă de cupă europeană. Totul va depinde de obervatorul FIA. Sperăm să-l convingem la anul că putem organiza imediat o etapă la Iaşi. Asta ar presupune însă bugete mai mari, dar noi suntem pregătiţi”.

Versiune selectată: mobil / standard

Citarea se poate face în limita a 250 de semne. Nici o instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral scrierile publicistice purtătoare de Drepturi de Autor fără acordul S.C. WEB EDITING DEVELOPMENT SRL.